مثلث غول‌های خودروسازی فرانسه، شامل رنو، سیتروئن و پژو همچنان به تولید و بیع گشاد درون بازار جهانی مبتلا هستند. هرچند که، قدرت تجاری و صنعتی شرکت‌های خودروساز فرانسوی، درون مقایسه با دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی کاهش یافته است؛ همچنان با تیراژ تولید بالا، شکوه ویژه‌ای در صرفه جویی اروپا دارند.

ادغام رنو و نیسان درون اواخر صد بیستم، شرکت فرانسوی را از نظر مالی و مدیریتی متحول کرد تا امروز، رنو بزرگ‌ترین برند خودروساز فرانسه باشد. در سمت دیگر ماجرا، ائتلاف پژو با سیترون و تشکیل گروه PSA، موفقیت بزرگی بوسیله همراه نداشت و بارها به ورشکستگی کامل نزدیک شد. امان همه جانبه‌ی قضا و قدر فرانسه از خودروسازی این ملک و خصوصا برندهای گروه PSA، تاثیر یدکی به خشکی امدن ادامه‌ی حیات پژو و سیتروئن در سال‌های اخیر داشته است. سال ۲۰۱۴، همدستی دانگ فنگ چین و نوبت فرانسه، هر کدام ۱۴ درصد از سهام PSA را در اختیار گرفتند تا سرمایه‌ی لازم بخاطر توسعه این خودروسازی ارشد و استخلاص از ورشستگی پژو، فراهم شود.

 208 میزان ۲۰۱۹، نمونه‌ای از یک خودروی کم‌مصرف و پرفروش ساخت پژو

مدل‌های جدید پژو به پیشرانه‌های کم‌مصرف و کم‌حجم اشتهار دارند. هرچند که خودروهای این شرکت، با توجه امکانات و معادل بدنه، چندان اقتصادی بوسیله احصائیه نمی‌آیند؛ اما گارانتی طولانی‌مدت و نسبت قدرت به استفاده سوخت بسیار نوع دوستی فراهم می‌کنند. به‌عنوان مثال، پژو ۳۰۰۸ که برنده‌ی خودروی سال اروپا تو سال ۲۰۱۷ شد؛ با پیشرانه‌ی بنزینی و توربوشارژ ۱.۲ لیتری، غلبه ۱۳۰ اسب‌بخار و مصرف بنزین ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مجهز می‌کند که برای فرود امدن بوسیله سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت، ظرف ۱۱ ثانیه کافی است. پژو ۳۰۰۸ دیزل هم، با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری، غلبه ۱۳۰ اسب‌بخار و مصرف بنزین ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد که در سنخ خود، از بهترین‌های دنیا است.



دیگر نکته‌ی بنیانی درباره‌ی خودروسازی پژو، به محصولات کم‌استهلاک و قابل اعتماد در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی مربوط می‌شود که امروزه، هنوز داخل آفریقا و آمریکای جنوبی، تردد دارند. درون کشور کوبا، تعداد درخور توجهی از خودروهای کلاسیک پژو، در حال استعمال هستند. از این دست، می‌توان مدل 404 را شهید زد که سال ۱۹۶۰ تو فرانسه رونمایی شد؛ اما تا سال ۱۹۹۱ تو خطوط تولید آرژانتین و کنیا پیشگاه داشت. پژو 404 هنوز درون جاده‌های بسیاری از کشورهای شمال افریقا و امریکای مرکزی، دیده می‌شود. وب‌سایت پژو از این خودرو برای تزئین صفحه‌ی مطلب خطای 404 کاربرد می‌کند.



در ایران، پژو به‌عنوان مهم‌ترین همکاری صنعتی خودروسازی ملک شناخته می‌شود. رنو، واردکننده‌ی اولین خودروها بوسیله ایران تو زمان قاجار محسوب می‌شود و سایپا هم، ضمن تأسیس کارخانه‌ی مشترک با سیتروئن در سال ۱۹۶۵ تشکیل شد؛ اما پژو از ابتدای دهه‌ی ۹۰ میلادی (۱۳۷۰ خورشیدی) نقشی پررنگ‌تر از دیگر برندهای فرانسوی در خودروسازی ایران داشت. امروزه، بخش وسیعی از تولیدات خودرویی کشور، محتوی انواع 405، 206 و پارس، ذیل برند پژو و با لوگوی این انبازی فرانسوی تو ایران عرضه می‌شوند.

 

نقش خانواده پژو تو توسعه‌ی برند

اوایل صد نوزدهم میلادی و سال ۱۸۱۰، مجموعه‌ای از شرکت‌های فرانسوی متحد شدند تا نقش پررنگ‌تری درون بازرگانی جهانی مواد غذایی و خصوصا قهوه داشته باشند. اواسط قرن ۱۹، تولیدات صنعت به این هیئت قانونگذاری اضافه شد تا دستگاه‌های آسیاب قهوه و تجهزات شوهردار مرتبط با فراوری آن، نمایش شوند. در این هنگام، خانواده پژو وارد شرکت تجاری و صنعتی با اتحادیه توزیع‌کنندگان قهوه شد.



قهوه‌ساب پژو، یکی از قدیمی‌ترین محصولات این مشارکت که همچنان تولید می‌شود



سابقه‌ی دودمان پژو به قرن ۱۵ میلادی باز می‌گردد؛ زمانی‌که آن‌ها، درکنار کشاورزی به آهنگری علاقه نشان دادند. یکی از مهم‌ترین اقدامات این خانواده در اواخر صد ۱۸، تاسیس آسیاب آبی در شهر سوشو فرانسه بود. بنا کنار اسناد تاریخی، سال ۱۸۱۴ کارخانه صنعتی پژو با کمال مطلوب فعالیت داخل زمینه‌ی نساجی‌ تأسیس شد. از حدود سال‌های ۱۹۳۰، اولین دوچرخه‌های پژو متوجه بازار شدند؛ ولی تا اواسط دهه‌ی ۵۰ قرن نوزدهم، دستگاه قهوه‌ساب، مهم‌ترین دشت پژو بود که برای هم گذاری توزیع‌کنندگان قهوه و بازار آزاد ارایه می‌شد. در کتاب‌های تاریخی، تأسیس رسمی ابتدایی کارخانه صنعتی پژو، ۲ قرن پیش و سال ۱۸۱۹ ذکر شده است.



آرماند پژو؛ تصویر سمت چپ و نخستین نفر نشسته روی خودروی پژو تایپ ۲۸ در سال ۱۹۰۰



آرماند پژو، با عنوان بنیان‌گذار خودروسازی پژو و مهم‌ترین شخص در توسعه‌ی این شرکت خانوادگی شناخته می‌شود. از سال ۱۸۵۸ و با حمایت امیل پژو (بابا آرماند)، کارخانه دوچرخه‌سازی تأسیس شد. داخل همان دوران، مدال تجاری شیر روی دوچرخه‌ها قرار گرفت. سال ۱۸۸۲ و زمانی‌که آرماند پژو به جانب مدیرعاملی رسیده بود، تولید انبوه دوچرخه‌های پنی فارتینگ آغاز شد. تا قبل از آن، پژو بخاطر کارخانه‌های مختلف، از یکسره تولیدکنندگان دوچرخه، قطعات فی می‌ساخت.





 دوچرخه‌ی کلاس پنی فارتینگ (penny farthing) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات پژو در قرن نوزدهم، دارای یک چرخ مبصر تو جلو و چرخ کوچک تو قفا بود. حرکت دورانی سوار با استعمال از فرمان و رکاب هموار به چرخ جلو، آن‌را به حرکت درون می‌آورد و کنترل می‌کرد. این مدل، معمولا فاقد ترمز پشت بود و به عذاب می‌توانست نهایت سرعت ۲۰ کیلومتربرساعت داشته باشد. بسیاری از راکبان دوچرخه‌های پنی فارتینگ، شیپور شیپوری کوچکی حمل می‌کردند تا عابران را از حضور خویشتن آگاه کنند.آغاز خودروسازی با برند پژو در سال نوزدهم

در نمایشگاه جهانی اختراعات سال ۱۸۸۹ پاریس، آرماند پژو با گوتلیب دایلمر ملاقات کرد و علاقه‌مند به صنعت نوپای خودروسازی درون آلمان شد. در سال ۱۸۸۶ و ضمن همکاری پژو با مبتکر مشهور فرانسوی، لئون سرپوله (Léon Serpollet) اولین خودروی پژو با استفاده از پیشرانه‌ی دود به‌صورت آزمایشی تولید شده بود؛ اما به‌دلیل وزن بالای دیگ تبخیر و متعلقات آن، مورد توجه بازار واقع نشد. این محصول، پژو تایپ یک نام داشت و با غلبه ۵ اسب‌بخار به نهایت سرعت ۲۵ کیلومتربرساعت می‌رسید.



تایپ ۲ ساخت ۱۸۹۰، نخستین محصول پژو

اولیه خودروی پژو با پیشرانه‌ی درون‌سوز به صیت تایپ ۲، سال ۱۸۹۰ با باهم اتحاد کردن شرکت فرانسوی پنهارد تولید شد که از فناوری و لایسنس دایلمر آلمان برای پیشرانه مصرف می‌کرد. سال ۱۸۹۲، تعداد ۲۴ وسیله خودروی پژو تایپ ۳ به فروش رسید که نخستین محصولات تجاری شریک سازنده محسوب می‌شدند. سال ۱۸۹۹ تیراژ تولید خودروسازی پژو به سالیانه ۳۰۰ دستگاه رسید که شامل مدل‌های مختلف، از یکسره تایپ ۳، تایپ ۵ و تایپ ۷ تا ۲۸ می‌شد.نخستین قهرمان اروپا داخل مسابقات سرعت

می‌توان پژو را، با سابقه‌ترین شرکت خودروسازی جهان در مسابقات اتومبیل‌رانی و دنیای موتوراسپرت دانست. در نخستین رقابت، خودروی تایپ ۳ تو سال ۱۸۹۱ وارد مسابقه‌ی دوچرخه‌ساوری پاریس برست شد. مسیر رفت و مراجعت پاریس تا قصبه برست فرانسه، مسافتی ۱۲۰۰ کیلومتری است که طی ۳ روز توسط خودروی پژو با میانگین سرعت ۱۴.۷ کیلومتربرساعت، به تکمیل رسید. این حرکت نمادین و تبلیغاتی، درون زمان خویشتن بی‌سابقه وجود و توجه جمله مردم بوسیله خودروی پژو را فراخوانی کرد.



رقابت پاریس رسیده (Paris–Rouen) سال ۱۸۹۴، امروزه با نشانی قدیمی‌ترین رقابت اتومبیل‌رانی کتاب شناخته می‌شود. تو این مسابقه‌ی ۱۲۶ کیلومتری، پژو تایپ ۷ به قهرمانی رسید. این خودروی بنزینی، ۳ دقیقه بعد از رقابت‌کننده‌ی مجهز به موتور بخار از خط ته عبور کرده بود؛ اما به‌دلیل نیاز بوسیله زغال‌سنگ و کاری مخصوص در خودروی بخاری، پژو تایپ ۷ به‌عنوان مرطوب اعلام شد. میوه پژو از پیشرانه‌ی ۳.۷ اسب‌بخار دایلمر استفاده می‌کرد و از لاستیک‌های ضخیم بدون تیوپ روزی می‌برد که درون آن زمان، تازگی داشت. دیگر نکته‌ی جالب داخل مسابقه‌ی پاریس روان ۱۸۹۴، کسب مقام مقدمه تا دوازدهم توسط خودروهای ساخت پژو و پنهارد است که همگی دارای پیشرانه‌های دایلمر بودند.ساخت بدوی پیشرانه و تاثیر بر رورویس

سال ۱۸۹۶، اولیه پیشرانه‌ی پژو بدون مناسبت به دایلمر ساخته شد. این موتور ۲ سیلندر، ۸ اسب‌بخار غلبه داشت و سال ۱۸۹۷ روی خودروی پژو تایپ ۱۵ گمارش شد. مدتی بعد، آلبرتو سانتز خلبان و مخترع برزیلی، یک مایه تایپ ۱۵ فروش و این دشت را به‌عنوان نخستین خودروی بنزینی صادراتی به قاره امریکا، بیدار کشور خویشتن کرد. عملکرد تایپ ۱۵ مورد توجه چار رو قرار گرفت و همراه‌با هنری رویس، تصمیم به تأسیس شعبه بیع خودروهای پژو داخل انگلستان گرفتند. پس از اول به معامله خودروهای فرانسوی درون سال ۱۹۰۲، چار رو و هنری رویس در سال ۱۹۰۴، اولیه محصول خود با برند رورویس را تولید کردند.قدیمی‌ترین کارخانه‌ی موتورسیکلت جهان

کارخانه‌ی موتورسیکلت‌سازی پژو در ابتدای قرن بیستم، قدمتی بیشتر از رقبا نداشت؛ اما به‌دلیل ادامه‌ی فعالیت تاکنون، قدیمی‌ترین نمونه‌ی درحال فعالیت محسوب می‌شود.

 در سال ۱۸۹۸ و عزب ۲ سال پس از تاسیس پیشرانه، نخستین موتورسیکلت‌های پژو در نمایشگاه خودروی پاریس معرفی شدند. این محصول، از پیشرانه‌ی ساخت انبازی فرانسوی دیون باتن (Dion-Bouton) مصرف می‌کرد که روی چرخ عقب نصب می‌شد. در همان ایام، نمونه‌های سه چرخ از موتورسیکلت‌های پژو نیز تولید شدند که از نظر فنی، وابسته به دیون باتن بودند. تا سال‌های ۱۹۱۰، محصولات موتورسیکلت‌سازی پژو، از پیشرانه‌ی برندهای مختلف استفاده می‌کردند.



خودروساز فرانسوی، مفرط مهلت در دنیای موتورسیکلت‌ها مطرح شد. داخل سال ۱۹۰۷، پژو به مقام قهرمانی مسابقات Isle of Man) TT ) رسید. سال ۱۹۱۴، پژو موفق شد اولین موتورسیکلت دنیا با پیشرانه‌ی ۲ سیلندری و میل‌سوپاپ دوبل بالاسری (Dual Overhead Camshafts ) را تولید کند. این محصول، M 500 نام داشت و در مسابقات مختلف شرکت کرد. یکی از مهم‌ترین توانایی‌های M 500 پیوستن به نهایت سرعت ۱۲۲ کیلومتربرساعت و ثبت رکورد جهانی سریع‌ترین موتورسیکلت دنیا داخل سال ۱۹۱۳ حیات. این مدل با پیشرانه‌ی ۵۰۰ سی‌سی و غلبه ۱۵ اسب‌بخار، برتری‌های متخصص مفرط نسبت به رقبا داشت و در جنگ جهانی اول، کیفیت خوب خود را ثابت کرد.



تا سال ۱۹۵۰، کارخانه‌ی موتورسیکلت‌سازی پژو با بیشترین تیراژ تولید در فرانسه، یکی از بزرگ‌ترین‌ها درون اروپا حیات. انواع موتوسیکلت‌های کراس و اسپرت، تا سال ۲۰۱۰ تو سبد پژو بود داشتند. حتی در سال ۲۰۱۶ هم، پژو و ماهنیدرا مسابقات برومند موتو GP شد؛ اما موفقیتی به دست نیارود. سال ۲۰۱۵، ماهنیدار هندوستان ۵۱ درصد از سهام این شرکت را تصاحب کرد. تا امروز، ۴۹ درصد از سهام موتورسیکلت‌سازی پژو، هنوز در اختیار قسمت قسمت کردن پژو – سیتروئن (PSA) راحتی دارد. امروزه، تنها ۴ مدل موتورسیکلت در کلاس اسکوتر توسط پژو تولید می‌شوند.



اواسط دهه‌ی ۵۰ خورشیدی در ایران، علاوه‌بر دوچرخه‌های پژو که سال‌ها قبل بااطلاع شده بودند، چند نمونه موتورسیکلت سبک‌ خواه اصطلاحا موتورگازی (چرخه موتوردار) بی قراری فروخته شد که البته، تیراژ عرضه‌ی آن‌ها، م فراز بود. نمونه‌های وارداتی بوسیله ایران که بعدها در داخل مونتاژ شدند، موتورسیکلت‌های پژو 103 و 104 با طراحی ۱۹۶۸ محسوب می‌وند.آغاز صد بیستم و همکاری با بوگاتی

بین سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۴، خودروسازی پژو با رشد بسیار خوبی رو‌به‌رو شد. سال ۱۹۰۱، تمامی مدل‌های تولیدی در فرانسه، به تعداد تقریبا مساوی بین پژو و رنو تقسیم شدند.

اتوره بوگاتی، متعاقب حکم پژو به‌به (Bébé) در سال ۱۹۱۲ 

تو ابتدای قرن بیستم، پیشرانه‌های تک سیلندر پژو با حجم ۶۵۲ سی‌سی و قدرت ۵ اسب‌بخار، روی خودروی اقتصادی به‌به (Bébé) نصب شدند که توسط اتوره بوگاتی طراحی شده حیات. علاوه‌بر این مدل ۲ نفره که تک توجه بازار قرار گرفت؛ محصولات دیگری با پیشرانه‌های ۸ و ۱۲ اسب‌بخار تیمار درون سبد پژو وجود داشتند که از پیشرانه‌های عرشه لیسانس دایملر کاربرد می‌کردند.

پژو تایپ 125، یکی از مهم‌ترین محصولات پژو تو سال ۱۹۱۰ بود. تا آن زمان، پیشرانه‌های ۴ سیلندر و ۶ سیلندر بی آرامی بوسیله خط تولید خودروساز فرانسوی تکثیر شده و توانایی فنی شرکت را افزایش داده بودند.  تایپ ۱۲۵ در سال ۱۹۱۰، یک خودروی اسپرت و سرعتی محسوب می‌شد که می‌توانست به‌لطف پیشرانه‌ی ۱۱۵۰ سی‌سی، به سرعت ۵۰ کیلومتربرساعت برسد.

سال ۱۹۱۲ باهم اتحاد کردن بین اتوره بوگاتی (موسس برند بوگاتی) و پژو امتداد یافت و این معماری کردن فرانسوی، خودروی پرفروش به‌به را بازطراحی کرد. محصول بازپسین با پیشرانه‌ی ۶۵۵ سی‌سی و ۸۵۵ سی‌سی، تایپ ۶۹ شهرت گرفت. این خودرو تا سال ۱۹۱۶، بوسیله مجموع تولید ۳۰۹۵ دستگاه رسید. طراحی پرفروش‌ترین میوه پژو تا آن زمان، برای اتوره بوگاتی هم قدر کسب کرد.

قهرمانی خودروی پژو با رانندگی داریو رستا داخل ایندی 500 سال ۱۹۱۶

اولین دهه‌ی صد بیستم، توفیق پژو درون مسابقات اتومبیل‌رانی را تداوم انصاف. پیش از آغاز جنگ جهانی اول، گروهی از مهندسان و رانندگان فرانسوی و ایتالیایی، برای آویشن پژو کار می‌کردند. درون بسیاری از مسابقات اجر بزرگ اروپا، پژو توانست گران کردن از مرسدس بنز ظاهر شود و به مقام قهرمانی برسد. مهم‌ترین دستاورد خودروساز فرانسوی تو آن سال‌ها، کسب مقام مقدمه داخل مسابقات ایندی ۵۰۰ امریکا سال ۱۹۱۳ حیات که توسط ژول گوکس ارتکاب شد. در نتیجه، بخاطر اولین‌بار یک خودروی اروپایی با راننده‌ی غیرامریکایی به مقام قهرمانی ایندی ۵۰۰ رسید. سال ۱۹۱۶ هم، پژو توانست با رانندگی داریو رستا، قهرمانی ایندی ۵۰۰ را تکرار کند.جنگ جهانی اول

خودروسازی پژو با نخست جنگ، تولید موتورسیکلت‌های M 500 را افزودن رحم. این مدل، سرعت بسیار بالایی داشت و نقش مهمی در انتقال اطلاعات جنگی بین نیروها بازی می‌کرد. تا آن زمان، ارج موتورسیکلت به‌عنوان یک وسیله‌ی نقلیه‌ی نظامی، توسط بسیاری کشورها عجیب گرفته شده حیات.



 در ابتدای جنگ جهان اول، ارتش آلمان به تانک‌ها و نفربرهای زرهی متکی داشت و برتری محسوسی نسبت بوسیله ادوات دعوایی دیگر کشورهای اروپایی ابداع کرده بود. در این زمان، پژو وارد ادا شد و از پلت فرم مدل‌های ۱۴۶ و ۱۴۸، خودرویی شبیه به وانت ساخت. سپس با کمک مهندسان ارتش فرانسه، پژو AM و AC عرضه شدند. خودروهای سپاهی پژو، پیش از بدعت زره پوش و سلاح‌های سنگین قابل نصب روی آن‌ها، به‌دلیل توانایی اوج درون حمل افراد و قابلیت تیراندازی با مسلسل خواه توپ روی سقف، دارای طرحی خلاقانه‌ بودند. پژو AM و AC با قطع خالص ۴.۵ تنه و پیشرانه‌ی ۴۰ اسب‌بخار، نهایت سرعت ۴۰ کیلومتربرساعت داشتند. این مدل‌ها در ارتش فرانسه، وحی بخش خودروی نظامی رورویس MK1  و بسیاری دیگر محصولات زرهی گند بریتانیا بودند. بعد از اتمام شورش جهانی فاتحه هم، کشورهای شرق اروپا، مخصوصا سلطنت صرب‌ها و یوگسلاوی که درگیر بحران داخلی با بولشویک‌ها شده بودند، چند دستگاه AM و AC به پژو توصیه دادند.

 سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۴۰

پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، پژو توانست به‌عنوان یک خودروساز مبصر با محصولات مقاوم و کم‌استهلاک تو اروپا مطرح شود. در سال‌های ۱۹۲۰، مدل‌هایی از پژو ملتفت مسابقات نمایشی و رقابت با اسب‌ها می‌شدند تا پرش از سکوها و فنربندی بسیار خوب خود را، مدال دهند. سال ۱۹۱۹ و بعد از تکمیل جنگ جهانی اول، تعدادی از خودروهای پژو که کارکرد بیش از ۲۰۰ هزاره کیلومتر داشتند هم، به‌عنوان محصولاتی جان‌سخت در رسانه‌های آن زمان، تبلیغ می‌شدند.

اوایل دهه‌ی ۲۰ میلادی، پژو توانست اولین پیشرانه‌ی جهان با ۵ سوپاپ در هر سیلندر بسازد که مجهز به ۳ میل‌سوپاپ بود. این مدل برای انتصاب روی خودروهای مسابقه‌ای طراحی شد و در زمان خود، فناوری بالای پژو داخل صنعت موتورهای درون‌سوز را علامت می‌داد. البته پروژه‌ی ۵ سوپاپ درون یک سیلندر، در عمل انقراض خودر و ثابت شد، سیستم ۴ سوپاپ که در خودروهای امروزی تیمار بود دارد؛ از دید راندمان و استهلاک بهتر از مدل ۵ سوپاپ است.آغاز استفاده از کدهای ۳ رقمی

مدل ۲۰۱، یکی از مهم‌ترین محصولات پژو داخل ابتدای دهه‌ی ۱۹۳۰ بود. این خودرو، در سال ۱۹۲۹ و مدتی پس از کمبود میدان بورس نیویورک رونمایی شد تا جای خالی خودروهای امریکایی که با بحران اقتصادی رو‌به‌رو بودند را انباشته کند. در همان زمان، بسیاری از خودروسازان اروپا از یکسره پژو هم، به ورطه‌ی افلاس نزدیک شده بودند. مقیاس ۲۰۱ با ظاهر دوست داشتنی و ارج اقتصادی، طی ۱۸ سال بوسیله تعداد ۱۴۲ هزاره وسیله تولید شد و سهم زیادی داخل استخلاص اقتصادی پژو داشت. این خودروی ۹۰۰ کیلوگرمی با پیشرانه‌های ۱۱۲۲ سی‌سی و ۲۳ اسب‌بخار می‌توانست بوسیله نهایت سرعت ۸۰ کیلومتربرساعت برسد. پژو ۲۰۱ با مدل ۱۴۶۵ سی‌سی و ۳۵ اسب‌بخار تولید شد که می‌توانست به بدنه‌ی ۴‌در، ۲‌در و تا اینکه وانت خواه استیشن داشته باشد.



پژو ۴۰۲ مدل ۱۹۳۵

پیش از آغاز نزاع جهانی دوم، پژو توانست با مدل‌های ۴۰۲ و ۳۰۲ و ۲۰۲ بیدار فاز تولید خودروهای مدرن و آیرودینامیک شود. این خودروها داخل کلاس سوپرمینی مدل سازی شدند که داخل اواخر سال‌های ۱۹۳۰، محبوبیت داشت. طراحی ۳۰۲ و ۲۰۲  متفاوت از رقبا بود و به‌دلیل نصب چراغ‌ها، کوچکتر جلوپنجره، به‌راحتی امتیاز داده می‌شد. قرین خودروهای امروزی پژو، عدد سمت چپ، مبصر خواه کوچک‌ بودن ابعاد هر استاندارد را مدال می‌داد. پژو ۴۰۲ و ۳۰۲ و ۲۰۲ به نظم دارای بدنه‌ی بزرگ‌‌تر و پیشرانه‌ی قوی‌تر نسبت بوسیله دیگری حیات.







پژو ۶۰۱، پروژه‌ی جاه‌طلبانه‌ی خودروساز فرانسوی برای درگاه تو بازار مدل‌های لوکس و گران‌قیمت بود. این خودرو ۲در ۴ نفره، با بدنه‌های کوپه (سقف فی) و رودستر (سقف پارچه‌ای جمع‌شونده) ۲نفره سال ۱۹۳۴ معرفی شد. پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۲.۱ لیتری، ۶۰ اسب‌بخار غلبه داشت و پژو ۶۰۱ را به نهایت سرعت ۱۱۰ کیلومتربرساعت می‌رساند. نسخه‌های از این خودرو با بدنه‌ی ۴در و لیموزین حزن تولید شدند که رقیبی فرانسوی برای رورویس به احصائیه می‌آمدند. تولید پژو ۶۰۱ بعد از ۱۸ ماه و ابتیاع زیاد خوب ۴ هزار دستگاه به‌دلیل بحران اقتصادی اروپا و امریکا متوقف شد.

پژو 402 دالمات، نسخه‌ی اسپرت رودستر ساخت۱۹۳۷

توفیق پژو با مدل‌های سری ۲۰۲ و  ۴۰۲ آنقدر عالی حیات که مدل‌های اسپرت و تولید محدود از این محصولات به راسته خودروهای فرانسوی اضافه شدند. امیل دارلمات (Émile Darl'mat) صاحب برند دارلمات، داخل اواخر دهه‌ی ۱۹۳۰، نسخه‌ها‌یی از پژو ۴۰۲ و ۳۰۲ را با تیپ بدنه‌ی اسپرت عرضه کرد. این خودروها، عموما از پیشرانه‌ی ۲ لیتری و ۷۰ اسب‌بخار پژو استفاده می‌کردند؛ اما به‌لطف وزن کمتر و آیرودینامیک بهتر، نهایت سرعت بیش از ۱۲۰ کیلومتربرساعت داشتند. مدل ۴۰۲ اسپرت رودستر که با کد 402DS شناخته می‌شود؛ تو مسابقات سرعت و حتی لومانز ۲۴ ساعته هم شرکت کرد. این خودرو با نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتربرساعت، امروزه یکی از ارزشمندترین خودروهای کلاسیک فرانسوی تو دنیا است و با زیاده چرب یا شیرین حدود ۵۰۰ هزار دلار، حراج می‌شود.سال‌های اغتشاش جهانی دوم

پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۳۹ تولید پژو بوسیله هفتگی ۵۲,۷۹۶ دستگاه رسید که عمده‌ی آن، بوسیله مدل ۲۰۲ اختصاص داشت. داخل آن زمان، پژو سپس از سیتروئن، بزرگ‌ترین خودروساز فرانسه بود؛ اما پس از اشغال فرانسه توسط نازی‌های آلمان تو سال ۱۹۴۰، کارخانه‌های پژو مثل دیگر صنایع فرانسه، تعطیل شدند.بعد از جنگ جهانی دوم

سال ۱۹۴۶، میزان ۲۰۲ به خط تولید پژو بازگشت و به تعداد ۱۴ هزار دستگاه، فروخته شد. خیلی زود، طراحی محصولات جدید در اذن حکم مهندسان پژو صبر گرفت و مقیاس 203 در سال ۱۹۴۷ بوسیله نمایشگاه پاریس رسید تا اولین ثمر جدید پژو، بعد از اتمام بحران باشد.

پژو 203 با بدنه‌ی ۴در، ساخت ۱۹۵۲

نمای ظاهری 203 از خودروهایی امریکایی و خصوصا محصولات کرایسلر الهام پژمرده شد. نسخه‌ی نهایی، آنچنان پرفروش و محبوب بود که تا ۱۲ سال و به تعداد ۷۰۰ هزار دستگاه، درون خط تولید باقی ماند. بین سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۵ که دوران بازسازی فرانسه پس ازآن از پایان جنگ بود؛ پژو 203 عزب محصول تولیدی شریک سازنده محسوب می‌شد. این خودرو، بیشترین بیع خود را با بدنه‌ی ۴در  داشت؛ اما در نسخه‌های کوپه‌ی ۲در، رودستر (سقف پارچه‌ای) و استیشن‌واگن تیمار تولید شد. از سال ۱۹۵۲، شیشه‌ی مثلثی درهای جلو (لچکی) و ادوات لوکس کروم بوسیله ترتیب 203 افزود. این خودرو، تقریبا تمامی مدل‌های 203 با پیشرانه‌ی ۱.۳ لیتر تولید شدند و حدود ۴۵ اسب‌بخار، قدرت داشتند. نهایت سرعت این میزان در نسخه‌های مختلف، حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتربرساعت بود و می‌توانست ظرف ۲۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد. با این اوصاف، پژو 203 تو زمان خود، عملکردی جالب‌توجه داشت.



پژو 203 استاندارد کابریو با بدنه‌ی ۲در، ساخت ۱۹۴۹

 کیفیت تاسیس و استهلاک پژو 203، آنچنان خوب وجود که ۲ سیاح فرانسوی در سال ۱۹۵۳، مسافت ۱۵ هزاره کیلومتری پایتخت افریقای جنوبی تا پاریس را به کمک این خودرو و هنگام ۱۷ روز، طی کردند. مدل 203 با عنوان اولین خودروی پژو که خارج از اروپا تولید شد، شناخته می‌شود. اواخر سال ۱۹۴۹ کارخانه‌ی پژو درون استرالیا افتتاح و مدل 203 را بوسیله تولید رساند. این خودرو در استرالیا نیز با استقبال مواجه شد.

 

پژو 403 با بدنه‌ی استیشن، ساخت ۱۹۵۶

بیع بسیار خوب محصولات پژو با تولید 403 دنباله یافت که سپس از 203 داخل سال ۱۹۵۵ شناساندن شد. این ثمر هم، ۱۱ سال داخل خط تولید باقی ماند و به تعداد بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه فروخته شد. طراحی 403 با الهام از فیات ۱۹۰۰ و توسط استودیو پینین فارینا در سال ۱۹۵۴ بوسیله پایان رسید. ابتدا، پیشرانه‌ی ۱.۳ لیتری 203 روی 403 نصب شد؛ اما خیلی زود با سواری جدید ۱.۵ لیتری با قدرت ۶۵ اسب‌بخار به دست مصرف‌کننده رسید. پژو 403 هم با تیپ بدنه‌های سدان، استیشن (Familiale) و کابریو تولید می‌‌شد.دهه‌ی ۱۹۶۰؛ همکاری با پینین فارینا و تحول داخل نقشه کشی خودروهای پژو

معرفی کردن پژو 403 در اواسط دهه‌ی ۵۰ میلادی، موفقیت ارشد بخاطر انبازی سازنده و نتیجه‌ای عالی از انبازی پژو با استودیو مدل سازی پینین فارینا بود؛ اما معنوی خلاقانه و متفاوت از رقبا ارایه نکرد.



سال ۱۹۶۰، پژو 404 رونمایی و به محصولی افسانه‌ای در کتاب خودروسازی فرانسه تبدیل شد. طراحی این محصول، نتیجه کار پینین فارینا حیات و آنچنان مورد توجه قرار گرفت که در کشورهای مختلف، ازجمله شیلی، آرژانتین، کنیا، آفریقای جنوبی و حتی کانادا، روی خط تولید رفت. پژو 404، با طرح بدنه‌ی کلاسیک تا سال ۱۹۹۱ و بوسیله مدت بیش از ۳۰ سال در کنیا ساخته می‌شد. از ابتدا، 404 با مرام تولید به‌صورت یک طرح با ۳ نوع بدنه‌ی سدان، استیشن و وانت برنامه‌ریزی شد؛ ولی به‌دلیل استقبال بالا، با بدنه‌ی کوپه‌ی ۲در و کابریوله هم به تولید رسید.  تا سال ۱۹۷۵، مجموع تولید پژو 404 در فرانسه، یک میلیون و ۸۴۷ هزاره وسیله وجود و درون مجموع کارخانه‌های مختلف جهان، به عدد ۲ میلیون و ۸۸۵ هزار دستگاه رسید.



پژو 404، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین خودروهای پرفروش اروپایی در ایران شناخته می‌شود. این محصول با بدنه‌ی سدان ۴در و پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتر به کشورمان بااطلاع شد و سودا بیش احسان داخل اوایل دهه‌ی ۵۰ میلادی داشت. نهایت سرعت پژو  404 تو حدود ۱۵۰ کیلومتربرساعت و میانگین استعمال سوخت، ۱۰ لیتر درون ۱۰۰ کیلومتر بود. مدل‌های استیشن از این خودرو هم، بوسیله تعداد اندک تو ایران فروخته شدند.



مقیاس کوپه و کابریوله از پژو 404، برخلاف نسخه‌های ۴در معمولی، خودروهایی لوکس و نسبتا گران‌قیمت محسوب می‌شدند. در سال ۱۹۶۲، پژو 404 کوپه مجهز به جعبه‌دنده ۳ سرعته‌ی خودکار پیدایش ZF و سیستم انژکتور تاسیس آلمان بود که همراه‌با پیشرانه‌ی تقویت‌شده، می‌توانست ظرف ۱۲.۵ نفس بوسیله سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد و نهایت سرعت ۱۶۵ کیلومتربرساعت داشته باشد. در آن زمان، هزینه‌ی خرید پژو 404 کوپه، حدود ۴ هزار دلار (وزن ۳۵ هزاره دلار امروزی) و تقریبا موافق با جگوار E تایپ حیات. علاوه‌بر اینها، نسخه‌ی ویژه‌ای از 404 با پیشرانه‌ی دیزل همچنین باریک شد که رکوردهای مختلف در زمینه‌ی مصرف سوخت و دوام قطعات پهلو جای گذاشت.



دومین محصول محبوب پژو که باز بی قراری توسط پینین‌ فارینا نقشه کشی شد، 504 نام داشت. این خودرو، ظاهری مدرن، اسپرت و انتقامجو مجهز می‌کرد که متفاوت از محصولات قدیمی پژو، جوان‌پسند و آینده‌نگر وجود. بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۳، مدل‌های مختلف 504  با بدنه‌ی سدان، کوپه، وانت و استیشن در خط تولید پژو فرانسه باقی ماند و فقط داخل این کشور، به تعداد زیاد از ۳ میلیون دستگاه تولید شد. این خودرو فراتر از 404 درون کشورهای متنوع دنیا، از برزیل اندوهناک تا اسپانیا و نیجریه بوسیله تولید رسید. به همین دلیل، آمار دقیقی از عرضه‌ی جهانی 504 حیات ندارد. این خودرو تا سال ۲۰۰۶ تو نیجریه تولید می‌شد.



نسخه‌ی کابریوله از 504 هم، محبوبیت زیادی در راسته جهانی داشت. این خودرو به هنگام تولید درون سال۱۹۷۴، از قلیل مدل‌های اسپرت فرانسوی حیات که مدل سازی جوان‌پسند و  قرین به محصولات ایتالیایی مهیا می‌کرد. پژو 504 کابریوله از پیشرانه‌ی قدرتمند ۶ سیلندر و ۲.۷ لیتر مصرف می‌کرد که قدرت ۱۳۶ اسب‌بخار و نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتربرساعت در اختیار شوفر می‌گذاشت. تولید این خودرو تا سال۱۹۸۳ امتداد یافت.دهه‌ی ۱۹۷۰؛ بیع سهام سیتروئن و کرایسلر اروپا

سودآوری پژو تا اوایل دهه‌ی ۷۰ میلادی، این خودروساز را به شرکتی دارا تبدیل کرد. درون این زمان، سیتروئن با کاهش سودا مواجه شد و درنهایت، ۳۰ درصد از سهام خود را به پژو واگذار کرد. سال ۱۹۷۵، مشکلات مالی سیتروئن تکثیر یافت و درنهایت با کمک دولت فرانسه، پژو توانست مدخل عمده‌ی سهام سیتروئن را در جوانمردی بگیرد. قسمت قسمت کردن خودروسازی PSA مخفف Peugeot Société Anonyme حاصل ادغام شرکت‌های پژو و سیتروئن داخل سال ۱۹۷۶ ثبت شد.

اواسط دهه‌ی ۷۰ میلادی، مدیران پژو بخاطر معامله خودروسازی مازراتی هم تلاش کردند اما درنهایت، منصرف شدند. سال ۱۹۷۶، پژو به سراغ کرایسلر رفت که درگیر مشکلات اقتصادی بود. پس از اتمام مذاکرات، شاخه‌ی اروپایی کرایسلر امریکا که با برندهای سیمکا در فرانسه و روتس (Rootes) تو انگلیس فعالیت می‌کرد، بوسیله پژو واگذار شد.توجه به بازار هاچبک‌های کوچک

پیش از آنکه فولکس واگن با استاندارد مشهور گلف در سراسر جهان مطرح شود؛ خودروسازان فرانسوی با معرفی کردن پژو 104 و رنو ۵ توانستند، سهم بزرگی از میدان هاچبک‌های کوچک اروپا را در اصالت داشته باشند.



طراحی پژو 104 توسط پائولو مارتینی تو استودیو پینین فارینا ایفا شد و سال ۱۹۷۲ به تولید رسید. این محصول غصه مشابه بسیاری دیگر تولیدات پژو، با بدنه‌های سدان و استیشن هم فروخته شد؛ ولی از سال ۱۹۷۶ تمامی ظرفیت تولید نمونه 104، به نسخه‌های هاچبک ۴در و ۲در اختصاص پیدا کرد. تا سال ۱۹۸۸ و به مدت ۱۶ سال، پژو 104 با مجموع فروش یک میلیون و ۶۲۵ هزاره دستگاه، محبوبیت اضافی داخل اروپا داشت.دهه‌ی ۸۰ میلادی؛ توسعه‌ی خودروهای خانوادگی

به عقیده‌ی کارشناسان، سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۰، دوران طلایی پژو تو تاریخچه خودروسازی جهان محسوب می‌شود. پس از این دوران، بیع مدل‌های فرانسوی در سراسر دنیا کاهش یافت و صنعت خودروسازی این کشور، برای مدتی نزدیک بوسیله ۱۵ سال با تلاطم مالی و عدم تقاضا رو‌به‌رو شد.



اولیه محصول مهم پژو در دهه‌ی ۸۰ میلادی، مدل 205 حیات که اتفاقا حضوری ناموفق و کم‌رنگ داخل ایران داشت. برخلاف 104 که خودرویی اقتصادی با پیشرانه‌ی کم‌مصرف است؛ نسخه‌های مختلف 205 برای حضور درون کلاس هاچبک‌های اسپرت (سوپرمینی) و هم چشمی با فولکس واگن گلف، نقشه کشی شدند. این خودرو سال ۱۹۸۴ به راسته اروپا رسید و تا سال ۱۹۸۸ به تعداد ۵.۳ میلیون دستگاه فروخته شد. داخل همان دوران، مجله‌های مختلف، پژو 205 را بهترین خودروی سال و دهه‌ی ۸۰ اروپا دانستند. این محصول، سال‌ها پرفروش‌ترین خودرو ساخت فرانسه در جهان وجود.

پژو 205 فقط با بدنه‌ی هاچبک ۴در و ۲در تولید شد؛ اما ۸ پیشرانه‌ی مختلف داشت. نسخه‌ی پایه با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر یک لیتری ۴۵ اسب‌بخار، حدود ۱۹ ثانیه پس از مقدمه حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسید و نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتربرساعت داشت؛ اما داخل عوض با مصرف سوخت ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر همراه بود که تو زمان خود، جذابیت داشت. پژو 205 با نمونه GT غصه فروش م خوبی ارایه کرد. این میوه با پیشرانه‌ی ۱.۹ لیتری، قدرت ۱۲۰ اسب‌بخار داشت و به‌لطف وزن تمام عیار ۸۸۰ کیلوگرم، قید ۸.۵ نفس به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسید. پژو 205GT با جعبه‌دنده خودکار ۴ سرعته هم، تولید می‌شد.



پژو 405، آشناترین دشت خودروسازی فرانسه برای ایران است. این محصول، درون اروپا نیز فروش بیش منت داشت و با مدح کارشناسان، افتخارات بسیاری تصرف کرد. مقدماتی مدل از پژو 405، سال ۱۹۸۷ معرفی کردن شد و به‌لطف طراحی استادانه‌ی استودیو پینین فارینا، ۱۰ سال روی خط تولید پژو فرانسه ابدی ماند. این خودرو، هم‌زمان در ۱۱ کشور تولید شد و همچنان در کشورهای ایران و مصر، ارائه می‌شود. مجموع سودا پژو 405 تا سال ۱۹۹۷ بوسیله عدد ۲.۵ میلیون مایه رسید. این محصول، آخرین خودروی فروخته شده با برند پژو داخل امریکا محسوب می‌شود.

پژو 405 با بدنه‌های سدان و استیشن ۴در، تنوع کم‌نظیری از پیشرانه‌های متنوع داشت. این خودرو با اتومبیل ۱.۴ لیتری ۷۵ اسب‌بخار هم تولید شد؛ اما با پیشرانه‌ی ۱.۶، ۱.۸ و ۲ لیتری، همراه امکانات رفاهی سری GL و GLX  ملتفت ایران شد. در بازار اروپا، پژو 405 مجهز به پیشرانه‌ی توربوشارژ و کد استاندارد  ۲.۰ T۱۶ محبوبیت زیادی فاش کرد. این معیار با قدرت ۱۹۶ اسب‌بخار، می‌توانست درون زمان ۷ لمحه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد و با میانگین استفاده سوخت ۹.۴ لیتر داخل ۱۰۰ کیلومتر، نهایت سرعت ۲۳۰ کیلومتربرساعت داشت.







ثالث میوه پرفروش پژو تو سال‌های طلایی قبل از قرن بیستم، مدل 206 بود. این ثمر غم به خط مونتاژ ایران‌خودرو رسید و تولید خویشتن را تاکنون، ادامه داده است. پژو 206، در سال ۱۹۹۸ توسط استودیو پینین فارینا طراحی شد و تا سال ۲۰۱۲ درون فرانسه روی خط تولید وجود. مجموع فروش 206 تا امروز، از مرز ۱۰ میلیون وسیله گذشته است و با عنوان پرفروش‌ترین محصول پژو تو تاریخچه شناخته می‌شود. این خودرو، تو انگلستان محبوبیت زیادی دارد و با آمار بسیار بالا در نسخه‌های دست دوم، ابتیاع می‌شود.

قرین ایران، پژو 206 در بازار جهانی هم با پیشرانه‌های ۱.۴ و ۱.۶ لیتری، فروش بیشتری در مقایسه با دیگر مدل‌ها داشته است. این خودرو در فرانسه، با بدنه‌ی ۲‌در و ۴‌در هاچبک به‌عنوان میوه واقعی تولید شد؛ اما نسخه‌های ۲در صندوق‌دار (206 CC) و ۴‌در استیشن (206SW) هم به‌عنوان نمونه‌های جانبی نمایش شدند. ترکیب پژو 206 CC با مقیاس هاچبک ۴‌در، منجر به تولید 206 SD شد که با نام 206 صندوق‌دار شهرت دارد. این محصول، اولین‌بار در ایران دیده شد؛ اما داخل کشورهای امریکای جنوبی و همچنین مای و چین روی خط تولید رفت. قدرتمندترین نمونه 206 با نام‌های 206 GTi و  206RC، مجهز به پیشرانه‌ی ۲ لیتری و غلبه ۱۷۷ اسب‌بخار، ظرف ۷.۷ دم به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسید.قرن بیستم؛ آغاز و اختتام شورش درون پژو

سال ۲۰۰۶، بدوی نشانه‌های مشکلات مالی در خودروسازی پژو، پیدا شد. درون ابتدا، این مشارکت کارخانه‌ی بزرگ خود در کاونتری انگلستان را با ۲۳۰۰ شاغل مستقیم و ۵ هزاره شاغل غیر مستقیم، تعطیل کرد. پژو برنامه‌ی تولید ۴ میلیون خودرو در سال را به‌عنوان مرام خویشتن تعیین بود؛ اما به عدد ۲ میلیون در سال ۲۰۰۹ رسید. همان سال، مدیرعامل، طراح ارشد و بسیاری از مسئولان پژو برکنار شدند و ارزش سهام شرکت، شدیدا کاهش یافت.















از ابتدای سال ۲۰۱۰، برنامه‌های توسعه تو پژو، تغییر کردند. تو مرحله‌اول، بازتولید خودروهای اسپرت ارزان‌قیمت با استفاده از فناوری‌های موجود، انجام شد. مدل RCZ یک خودروی مفهومی حیات که اساسا، برنامه‌ای بخاطر تولید آن حیات نداشت؛ اما با هدف ایجاد تنوع داخل سبد پژو، سال ۲۰۱۰ به فروش رسید. سال اول، ۳۰ هزار دستگاه پژو RCZ تولید شد و سال بعد، خرید به ۵۰ هزار دستگاه افزایش یافت. البته ادعا بخاطر این خودروی ۲‌در ۴نفره، آنقدر بیش نبود که منجر بوسیله رهایی پژو از اغتشاش مالی شود؛ اما نام ارزش تبلیغاتی فوقانی بخاطر همکاری سازنده داشت و مورد درود رسانه‌ها قرار گرفت. در آن دوران، پژو و سیتروئن با عنوان‌هایی مثل سازندگان خودروهای کسالت‌آور و مدرسه‌ی پیرمردها شناخته می‌شدند؛ اما RCZ ثابت کرد، پژو می‌تواند از پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری با استفاده سوخت ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، قدرت ۲۷۰ اسب‌بخار و سرعت‌گیری صفرتا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۶ ثانیه، بگیرد.

تغییر ساختار سهام‌دارن بنیادی و هیئت مدیره‌ی پژو، مرحله‌ی دوم  مبارزه با بحران در این انبازی خوش ذات فرانسوی حیات. باهم اتحاد کردن با جنرال موتورز درون سال ۲۰۱۲ آغاز شد و با فروش ۷ درصد از سهام پژو به این شرکت امریکایی، تحقق یافت. این توافق، صرفه‌جویی مالی زیاد نیکی بخاطر دسته PSA فرانسه بود؛ چراکه می‌توانست از پلتفرم چندی از محصولات جنرال موتورز استعمال کند و هزینه‌های خود را کاهش دهد. همان سال، مدیران پژو از گمان تعطیلی چند کارخانه در فرانسه و اخراج ۸ هزار تا ۱۰ هزار شاغل شناسایی دادند که منجر به دریافت وام‌ و فاینانس از بانک‌های فرانسوی بوسیله بها ۱۴.۹ میلیارد دلار شد. علاوه‌بر این، قضا و قدر فرانسه هم ضمانت‌های مالی به ارزش ۹ میلیارد دلار تو اختیار گروه PSA فراغت داد. 







در سال ۲۰۱۴، اعضای خاندان پژو مقبول کردند سهم خود را از ۲۵ درصد بوسیله ۱۴ درصد کاهش دهند؛ ضمن اینکه دخالت در امور مدیریتی پژو را به سهام‌داران بزرگ، واگذار کنند. مدتی بعد، بخشی از سهام پژو بوسیله دانگ فنگ چروک فروخته شد تا علاوه‌بر تأمین سرمایه بخاطر پروژه‌های توسعه‌ی محصولات، منجر به افتتاح چهارمین کارخانه‌ی بزرگ پژو در چین با طرفیت تولید هفتگی ۳۰۰ هزاره دستگاه شود.







مدیران پژو تصمیم گرفتند، بیشترین سرمایه‌گذاری را به ساخت پیشرانه‌های قدرتمند و کم‌مصرف ویژه دهند. این همکاری موفق شد، پیشرانه‌های ۳ ستون با فناوری پیورتک (PureTech) بسازد که حجم کم، راندمان پشته و آلایندگی بسیار کم داشتند. این سری محصولات، جوایز متعدد، از یکسره بهترین پیشرانه‌ی سال را به مشت آوردند. امروزه، پیشرانه‌های پیروتک یک لیتری با قدرت ۶۸ اسب‌بخار و ۱.۲ لیتری با قدرت ۱۱۰ اسب‌بخار، روی مدل‌های هاچبک پژو، به نظام با استعمال بنزین ۴.۵ و ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر گمارش می‌شوند. همچنین پیشرانه‌های سری پرینس با کد THP طی انبازی مشترک پژو با بی‌ام‌و، اتساع یافته‌اند. این موتورهای توربوَارژ با حجم  ۱.۶ لیتر، قدرت‌های ۲۰۸، ۲۵۳ و ۲۷۰ اسب‌بخار تولید می‌کنند.

مرحله‌ی دیگری از اقدامات نجات اقتصادی پژو، تأسیس خط تولید در کشورهای دارای نیروی فقره مفت وجود. سال ۲۰۱۱، کارخانه‌ی پژو در گجرات هند آغاز بوسیله حکم کرد. مرکز مونتاژ پژو در دسته خودروسازی دانگ‌فنگ چروک غم با سرمایه‌گذرای مشترک، گشادگی یافت. البته پژو برنامه‌هایی بخاطر تأسیس کارخانه در ایران نیز داشت که به دلایل مختلف، از جمله تحریم‌های امریکا و همچنین قوانین پیچیده‌ی مالکیت صنعتی در کشورمان، بازپسین نشد.محصولات پژو درون سال ۲۰۱۹

امسال ۷ خودرو با بدنه‌های متفاوت در سبد پژو دیده می‌شوند که شامل مدل‌های 108، 208، 308، 508، ۲۰۰۸، 3008، 5008 هستند. علاوه‌بر این‌ها، ۴ جنس ون بی آرامی توسط پژو تولید می‌شود که به نظم اندازه، ریفتر، کامبی، تراولر و باکسر شهرت دارند. پژو در سال ۲۰۱۸، مظفر به خرید یک میلیون و ۷۴۰ هزار دستگاه از انواع محصولات خود شده که نسبت به سال ۲۰۱۷ با کاهش ۱۸ درصدی رو‌به‌رو است. مشابه گذشته، همچنان مدل 208 پرفروش‌ترین محصول پژو درون بازار جهانی محسوب می‌شود و به تعداد ۲۹۵ هزار مایه در سال ۲۰۱۸، فروخته شده است.



بیشتر بخوانید:ارزش و وضعیت سودا محصولات ایران خودروخودروهای برجسته‌ای که داخل آمریکا فروش چشمگیری تجربه نکردندتمایل پژو سیتروئن برای ابتیاع خواه ادغام جگوار لندرورخودروهای هاچبک جذاب و ماندگار تاریخبا عملکرد کم‌نظیر فولکس‌واگن I.D. R، پژو به‌دنبال رکوردشکنی دوباره است؟

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها